Schrijf je weleens een tekst? Onderhoud je een website of accounts op social media? Of probeer je via goede content aan marketing te doen? Dan zijn er allerlei gratis tools beschikbaar die je bij al die werkzaamheden kunnen helpen. Vandaag licht ik mijn acht favoriete gratis online tools uit.
Ondernemers hebben weleens de neiging om snel naar duurbetaalde tools of programma’s te grijpen voor relatief eenvoudige werkzaamheden. Bijvoorbeeld als ze willen beginnen met SEO of contentmarketing. Dure tools bieden vaak talloze mogelijkheden, maar 90 procent van de mensen gebruikt maar 10 procent van die mogelijkheden. Zeker als je nog in de opstartfase zit, heb je voor de meeste werkzaamheden helemaal geen dure tools nodig.
Daar komt bij dat er tegenwoordig steeds meer ontzettend handige tools gratis beschikbaar zijn. Soms vraag je je zelfs af hoe het kan dat je een bepaalde tool eigenlijk gratis mag gebruiken. Onderstaande tools zou iedereen die weleens een tekst schrijft of iets met contentmarketing doet minimaal eens moeten proberen. Mijn voorspelling is dat het niet bij één keer proberen blijft!
De Hemingway App komt het best tot zijn recht in combinatie met Engelse teksten, maar je kunt er ook met Nederlandse teksten je voordeel mee doen. Je voert een tekst in, en de tool voert een analyse uit op de lengte van je zinnen. Vooral handig als je de neiging hebt om iets te langdradig te schrijven of te lange zinnen te maken. Na de analyse van Hemingway kun je eenvoudig al je rode zinnen ophakken of herschrijven. Binnen een paar minuten maak je zo een wat wollige tekst een stuk eenvoudiger om te lezen.
Simplified is een AI-tool die je helpt met het schrijven van allerlei content. De gratis versie heeft niet alle opties, maar is nog steeds erg waardevol. Er zitten allerlei templates in de tool, zoals templates voor blogs, Facebook-ads, productomschrijvingen, et cetera. Je kunt op die manier sneller exact die content maken die je nodig hebt voor je site, nieuwsbrief, webshop of welke bestemming dan ook. Ben je tevreden en wil je meer features, dan kun je altijd nog upgraden naar de betaalde versie.
De voordelen van Google Docs worden maar al te vaak onderschat. Eigenlijk is het bizar wat je allemaal gratis kunt gebruiken als je een Google-account hebt. Alle betaalde Microsoft-apps ten spijt, blijft Google Docs de fijnste online app om samen te werken in documenten en documenten te delen. Automatische synchronisatie met je andere devices werkt ook vlekkeloos. Gecombineerd met Gmail en Google Meet heb je eigenlijk helemaal geen Microsoft-suite meer nodig.
Nee, Wordcounter is niet een eenvoudige tool die het aantal woorden checkt. Dan kunnen Word en Google Docs wel voor je. Wordcounter laat je in één oogopslag zien hoe vaak je een bepaald woord gebruikt en welke woorden vaak terugkomen in je teksten. Enorm handig om je teksten gevarieerd en prettig leesbaar te houden. Ontdek jouw verborgen stopwoordjes en vervang ze door creatievere alternatieven.
Hij moet genoemd worden: ChatGPT. Het is waarschijnlijk niet eens de beste AI writing tool die er is, maar wel absoluut de bekendste. ChatGPT is vooral handig als zoekmachine en om je snel op een bepaald onderwerp te oriënteren. Het verkort je latere Google-zoektocht aanzienlijk en geeft je een basis waarmee je verder op onderzoek uit kunt. Ook zinnen of alinea’s laten herschrijven, of vragen om tien alternatieven van een bepaalde zin, werkt via ChatGPT erg lekker.
Eigenlijk verplichte kost voor iedereen die een website heeft: Google Search Console. Je krijgt hiermee in één oogopslag inzicht in je organische traffic, clicks, zoektermen en prestaties per pagina. Sowieso wil je weten of alle pagina’s op jouw site goed geïndexeerd zijn, en ook daarvoor heb je Search Console nodig.
Eén van mijn favorieten: Answer the Public. Je kent vast de zoeksuggesties van Google wel: je begint met typen, en Google geeft je alvast wat opties waarmee je mogelijk je zoekcommando wilt voltooien. Answer the Public doet hetzelfde, maar dan veel uitgebreider. Je geeft een zoekterm in, en Answer the Public laat je zien wat internetgebruikers allemaal opzoeken over dit onderwerp. Ontzettend waardevol om je content exact te laten aansluiten op datgene waar mensen naar op zoek zijn. En een goede bron van mogelijke keywords!
Goede SEO-tools zijn duur. Ben je geen professionele SEO-marketeer die ze elke dag gaat gebruiken, sluit dan niet zomaar zo’n duur abonnement af. Met Google Trends kun je vaak ook al een heel eind komen. Google Trends laat je zien hoe vaak een bepaalde zoekterm in Google wordt gebruikt en hoe de historische trend eruitziet. Vooral het effect bij seizoensproducten is leuk om te onderzoeken: in de lente zoeken we op zonnebrillen, en in oktober zoekt iedereen CV-onderhoudsbedrijven. Hiermee kun je je content goed timen en inspiratie opdoen voor op je contentkalender.
Welke gratis tools gebruik jij het liefst?
"Ik werk sinds een aantal jaren samen met Martijn. Eerst voor de online content voor de website, nu ook als mijn eigen ghostwriter en voor klanten als Emerce en 53 Graden Noord. Deadlines worden gehaald, onderlinge afstemming gaat soepel en feedback neemt hij ter harte.
Kroese Tekst & Taal is een betrouwbare partij die ik warm aanbeveel."
- Thomas Lapperre, eigenaar van marketingbureau Bloeise
"Ik merkte gelijk dat Martijn een uniek gevoel heeft voor tekst. Hij voelde na één korte introductie feilloos aan hoe wij als merk met onze klanten en kijkers willen communiceren. Verder is het ook gewoon heel prettig om met Martijn samen te werken. Hij ontlast je niet alleen, maar denkt met je mee en draagt ook echt actief bij. Precies waar we naar op zoek waren."
- Colea Weis, Head of Marketing bij Comedy Central NL
Bedankt voor uw inschrijving!
Oei, daar is iets verkeerd gegaan!
Probeer het nogmaals.
Alle rechten voorbehouden | Kroese Tekst & Taal