“Ik weet niet zo goed waar ik over moet bloggen.” Het is één van de verklaringen die ik het vaakst hoor wanneer ik met ondernemers in gesprek ben over de contentmarketing op hun website. Of liever gezegd: het gebrek daaraan. Inspiratie opdoen om überhaupt ergens over te schrijven, kost soms al meer tijd dan er beschikbaar is om te investering in een goede, effectieve blog. Dat terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is om goede ideeën te bedenken voor content op je bedrijfswebsite.
Op nagenoeg elke bedrijfswebsite is tegenwoordig wel een blog of nieuwssectie opgenomen. Handig om nieuwtjes rondom je zaak te publiceren, maar veel belangrijker nog: dé plek om aan contentmarketing te doen. Door regelmatig te bloggen werk je aan je digitale zichtbaarheid, traffic naar je site en uiteindelijk meer klanten en dus omzet.
Bij meer dan de helft van de websites van Nederlandse bedrijven uit het mkb-segment is de blog of nieuwssectie echter leeg of slecht onderhouden. Dat werkt averechts: Google zal jouw bedrijf juist minder snel tonen aan zijn gebruikers, omdat je website geen verse content heeft en dus waarschijnlijk achterhaald en oud is.
Contentmarketing werkt dus twee kanten op. Pak je het goed aan, dan werkt het voor je. Effectieve contentmarketing levert je dan meer online bezoekers op, wat zich op termijn vertaalt in meer klanten, transacties en omzet. Maar laat je de boel versloffen? Dan zorgt het er juist voor dat je minder goed zichtbaar wordt dan je concurrenten die hun zaken wel op orde hebben. Je kunt dan nog zo goed zijn in je vak, potentiële klanten zullen je niet vinden. En Google zal je website, naarmate de tijd vordert en de content ouder wordt, alleen maar lager aanslaan. Je kunt in dat geval wellicht nog beter je website offline halen totdat je wel tijd hebt om ‘m te onderhouden. Het wordt namelijk steeds moeilijker om weer op niveau te komen.
Bijna elke keer dat ik dit onderwerp met een ondernemer bespreek, komt hetzelfde probleem ter sprake: “Maar ik weet niet zo goed waar ik over moet bloggen.” Ze houden het daarom niet lang vol, bloggen maar eens in de paar maanden, of komen überhaupt niet op goede ideeën voor een mooie, effectieve blog. Dat terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is om waardevolle onderwerpen te bedenken om over te bloggen.
Het uitgangspunt van effectieve contentmarketing is: oprecht waardevolle informatie delen waarmee je je klanten echt helpt. Hoe ze hun klanten goed moeten helpen, dat weten de meeste ondernemers wel. Ze zijn immers goed in hun werk en hun klanten zijn overwegend tevreden. Wanneer we dat in ons gesprek als uitgangspunt nemen, komen de creatieve ideeën voor blogs vanzelf.
Dus:
Als je die vijf tips uitvoert, is dat alles bij elkaar nog geen uur werk. Het resultaat? Je hebt nu zeker tien tot twintig goede blogonderwerpen. Misschien wel 25. Als je eens per twee weken iets wilt bloggen, kun je daar een jaar mee vooruit.
Geen tijd om zelf al die blogs te schrijven, maar inmiddels wel overtuigd dat je bedrijfswebsite dood is zonder verse content? Ik help je graag. Stuur me een berichtje voor een gratis, vrijblijvend advies.
"Ik werk sinds een aantal jaren samen met Martijn. Eerst voor de online content voor de website, nu ook als mijn eigen ghostwriter en voor klanten als Emerce en 53 Graden Noord. Deadlines worden gehaald, onderlinge afstemming gaat soepel en feedback neemt hij ter harte.
Kroese Tekst & Taal is een betrouwbare partij die ik warm aanbeveel."
- Thomas Lapperre, eigenaar van marketingbureau Bloeise
"Ik merkte gelijk dat Martijn een uniek gevoel heeft voor tekst. Hij voelde na één korte introductie feilloos aan hoe wij als merk met onze klanten en kijkers willen communiceren. Verder is het ook gewoon heel prettig om met Martijn samen te werken. Hij ontlast je niet alleen, maar denkt met je mee en draagt ook echt actief bij. Precies waar we naar op zoek waren."
- Colea Weis, Head of Marketing bij Comedy Central NL
Bedankt voor uw inschrijving!
Oei, daar is iets verkeerd gegaan!
Probeer het nogmaals.
Alle rechten voorbehouden | Kroese Tekst & Taal