Fancy profielen op social media, gevuld met gelikte foto’s en flitsende video’s: je zou zomaar aannemen dat good old tekst tegenwoordig volstrekt achterhaald is. Een voorbijgestreefd medium, zoals het telefoonboek of het telegram. Verrassend genoeg ligt de waarheid anders: tekst is zelfs belangrijker dan ooit, voornamelijk als het gaat om marketingdoeleinden.
Toen ik, lang geleden, begon met mijn studie Nederlands aan de Radboud Universiteit (RU), waren de baanperspectieven niet om over naar huis te schrijven – pun intended. Zeven procent van de afgestudeerden had binnen zes maanden nog steeds geen baan; een percentage dat steeg naar zo’n twaalf procent als je alle afgestudeerden wegfilterde die het onderwijs in gingen. Ik wist namelijk al zeker dat ik dat niet wilde.
Nu, zo’n vijftien jaar later, steekt de vork wel anders in de steel. Goede tekstschrijvers zijn niet aan te slepen, want ieder bedrijf heeft er één nodig. Ofwel in vaste dienst, ofwel op freelancebasis. Dat terwijl we steeds minder lezen en steeds slechter schrijven. Waarom is tekst ineens zo belangrijk, terwijl we er steeds minder geïnteresseerd in lijken te zijn?
Even iets in Google gooien, we doen het dusdanig vaak dat het werkwoord ‘googelen’ inmiddels in de Van Dale staat. Tot een jaar of wat geleden moest je je zoekwoorden nog zorgvuldig selecteren en werken met bijvoorbeeld aanhalingstekens om de gewenste resultaten te vinden, maar dat is verleden tijd. Steeds meer zoekopdrachten bestaan simpelweg uit complete vragen (‘Hoe laat gaat de Albert Heijn open?’). Zo hoef je niet eens meer na te denken over wat je googelt; je gooit gewoon je vraagstuk in een tekstbalk en het is prijsschieten.
Zeer waarschijnlijk heb je vandaag ook al Google gebruikt. Om iets op te zoeken, om te navigeren of om welke reden dan ook. Datzelfde doen miljoenen Nederlanders elke dag als ze zich oriënteren op een bepaald vraagstuk, de aankoop van een product overwegen of ondersteuning nodig hebben van een professional bij een probleem waar ze tegenaan lopen. Dat is waar tekst zijn huidige, sterk gestegen waarde vandaan haalt.
In elke klantreis speelt geschreven, online content tegenwoordig een rol, zo wijst recent wetenschappelijk onderzoek over contentmarketing uit. Dat houdt in dat er nagenoeg geen transacties met klanten meer plaatsvinden waarbij die klant niet, ergens in het proces, zelf online heeft gezocht naar informatie. De partij die die informatie op de beste manier aanbiedt, is in de regel ook de partij die er dan uiteindelijk met die transactie vandoor gaat.
Uiteraard zijn er uitzonderingen. Je gaat misschien al twintig jaar naar dezelfde bakker omdat je dat nu eenmaal doet en je bezoekt de supermarkt om de hoek omdat die dichtbij is. Als we het echter hebben over de iets complexere klantreizen, waarbij klanten over het algemeen een oriëntatiefase doormaken, komt direct geschreven content in beeld. Alles begint dan met tekst: als je geen waardevolle, informatieve teksten aanbiedt, loop je alle potentiële klanten mis die daar nu juist naar op zoek zijn. En dat zijn er dus een hele hoop, elke dag opnieuw.
Oprecht waardevolle tekst vormt tegenwoordig dan ook de hoeksteen van een goede, succesvolle marketingstrategie. Alle andere marketingkanalen – nieuwsbrieven, social media, advertenties, commercials, et cetera – hebben die kwalitatieve geschreven content nodig als fundament. Zonder hoogwaardige content in de vorm van tekst is er niets om andere marketinginitiatieven als het ware aan vast te haken.
‘Hoogwaardig’, ‘kwalitatief’, ‘waardevol’: dat zijn geen willekeurig gekozen beschrijvingen. Marketing op basis van geschreven content werkt alleen als die content ook oprecht waardevol is: anders vervult de content immers niet de informatiebehoefte van de potentiële klant die de informatie heeft opgezocht. Maar wanneer is een tekst oprecht waardevol, waar moet je dan op letten en hoe begin je er überhaupt mee?
Die vraag stellen, is al een goed startpunt. Het betekent dat je al een stap verder bent dan legio ondernemers die geen contentmarketing toepassen en de potentie van kwaliteitscontent dus nog niet inzien. Benieuwd hoe het precies werkt en hoe geschreven content voor jouw bedrijf van waarde kan zijn? Neem dan eens vrijblijvend contact met me op!
"Ik werk sinds een aantal jaren samen met Martijn. Eerst voor de online content voor de website, nu ook als mijn eigen ghostwriter en voor klanten als Emerce en 53 Graden Noord. Deadlines worden gehaald, onderlinge afstemming gaat soepel en feedback neemt hij ter harte.
Kroese Tekst & Taal is een betrouwbare partij die ik warm aanbeveel."
- Thomas Lapperre, eigenaar van marketingbureau Bloeise
"Ik merkte gelijk dat Martijn een uniek gevoel heeft voor tekst. Hij voelde na één korte introductie feilloos aan hoe wij als merk met onze klanten en kijkers willen communiceren. Verder is het ook gewoon heel prettig om met Martijn samen te werken. Hij ontlast je niet alleen, maar denkt met je mee en draagt ook echt actief bij. Precies waar we naar op zoek waren."
- Colea Weis, Head of Marketing bij Comedy Central NL
Bedankt voor uw inschrijving!
Oei, daar is iets verkeerd gegaan!
Probeer het nogmaals.
Alle rechten voorbehouden | Kroese Tekst & Taal