Elk bedrijf wil graag goede content op zijn site. Onderdeel daarvan is een constante stroom van actuele blogs over relevante onderwerpen. Die blogs zijn echter alleen waardevol als ze ook kwalitatief goed zijn. Maar wat maakt goede blogs goed? In dit artikel lees je drie veelvoorkomende valkuilen die je sowieso moet vermijden om goede blogs te kunnen schrijven.
Structureel nieuwe content in de vorm van blogs op je website plaatsen, is een krachtig middel om aan marketing te doen. Je vergroot dan namelijk de vindbaarheid van je bedrijf in Google, je toont aan dat je expert bent in jouw vakgebied en je biedt jouw klanten en potentiële klanten waardevolle informatie die ze echt helpt. Contentmarketing is daarom één van de belangrijkste vormen van marketing die eigenlijk ieder modern bedrijf vandaag de dag zou moeten toepassen.
Helaas werkt contentmarketing alleen goed als de content die je ervoor maakt ook kwalitatief goed is. Dat geldt zowel voor de inhoud – de informatie die je deelt, moet kloppen en daadwerkelijk waardevol zijn – maar ook voor de vorm. Uiteraard wil je taalfouten en kromme zinnen vermijden, maar er zijn nog veel meer zaken om rekening mee te houden om tot goede blogs te komen. Veel niet-professionele schrijvers maken keer op keer dezelfde soort fouten: valkuilen om te vermijden, dus. Hieronder lees je over drie van de meest voorkomende valkuilen en hoe je ze kunt omzeilen.
Als expert in jouw vakgebied heb je waarschijnlijk een hele hoop goede informatie die je kunt overbrengen aan je klanten. Je zou de hele dag wel kunnen praten over jouw werk. Dat is een goede eigenschap, want als je veel kennis hebt, kun je ook veel waarde toevoegen aan de klantreis van je klanten. Het wordt echter een probleem als je dat allemaal in één tekst probeert te doen.
Lezers onthouden van een gemiddelde tekst maximaal drie kernboodschappen. Dan kun je er wel zes willen delen, maar dan weet je vrij zeker dat de helft van wat je schrijft, niet blijft hangen bij je lezers. In zo’n geval kun je beter je onderwerp strakker afbakenen en opdelen in twee aparte blogs.
Nu snap je ook waarom ik in dit artikel drie valkuilen behandel, terwijl ik er wel twintig zou kunnen oplepelen.
Tot wie richt je je? Voor wie moet jouw informatie waardevol zijn? Bepaal je doelgroep en vraag je bij alles wat je schrijft af of dat relevant is voor jouw doelgroep. Je komt online weleens teksten tegen waarin van één onderwerp zowel het marketing-aspect, het technische IT-aspect als het juridische aspect wordt behandeld. Ik moet de eerste juridisch onderlegde IT-marketeer echter nog tegenkomen.
Als je bijvoorbeeld softwarepakketten verkoopt, weet je waarschijnlijk over al die drie facetten wel het één en ander. Maar ga er van uit dat dat niet geldt voor je doelgroep. Wie is je doelgroep en wat is hun referentiekader? Dat is waar je content op geënt moet zijn.
Wij bieden dit aan, dit doen wij omdat zus en zo, ten slotte werken wij graag op die en die manier. Veel zakelijke content wordt helaas geschreven vanuit het perspectief van de schrijver, in plaats van het klantperspectief.
Wat kan jouw klant bereiken door jouw diensten en producten te kopen? Welk probleem lossen ze daarmee op? Welke belemmeringen zouden ze daarbij kunnen tegenkomen en hoe gaan ze daarmee om? Verplaats je in jouw klant en schrijf vanuit zijn beleveniswereld. Heb het niet over jezelf, maar heb het over de waarde die je in het leven van je klant kunt toevoegen. Klanten zijn niet geïnteresseerd in jou als bedrijf, ze zijn geïnteresseerd in de voordelen die ze in huis kunnen halen als ze zaken met je zouden doen. Heb het daar dus over.
Zomaar drie zaken die, als je ze weet te voorkomen, de kwaliteit van jouw content direct naar een hoger niveau tillen. Maar, zoals gezegd heb ik er wel twintig om op te lepelen. Benieuwd naar wat je nog meer kunt doen om beter te worden in zakelijk schrijven? Neem dan contact met mij op!
"Ik werk sinds een aantal jaren samen met Martijn. Eerst voor de online content voor de website, nu ook als mijn eigen ghostwriter en voor klanten als Emerce en 53 Graden Noord. Deadlines worden gehaald, onderlinge afstemming gaat soepel en feedback neemt hij ter harte.
Kroese Tekst & Taal is een betrouwbare partij die ik warm aanbeveel."
- Thomas Lapperre, eigenaar van marketingbureau Bloeise
"Ik merkte gelijk dat Martijn een uniek gevoel heeft voor tekst. Hij voelde na één korte introductie feilloos aan hoe wij als merk met onze klanten en kijkers willen communiceren. Verder is het ook gewoon heel prettig om met Martijn samen te werken. Hij ontlast je niet alleen, maar denkt met je mee en draagt ook echt actief bij. Precies waar we naar op zoek waren."
- Colea Weis, Head of Marketing bij Comedy Central NL
Bedankt voor uw inschrijving!
Oei, daar is iets verkeerd gegaan!
Probeer het nogmaals.
Alle rechten voorbehouden | Kroese Tekst & Taal